Sunday, November 15, 2009

DR MAZA AKAN DIDAKWA


Salam Blogger.

Terima kasih LF kerana banyak membantu NG untuk mendapat maklumat. Mengikut LF Dr Maza akan didakwa pada 18 November 2009 ( ini pun spekulasi ). Namun NG rasa lega kerana teka teki ini hampir berakhir.

Seperti dalam posting yang lepas NG ada menyebut bahawa musim tuduh menuduh dan fitnah memfitnah sudah tidak relevan lagi. Ini kerana semua orang boleh buat pelbagai andaian dan tuduhan. Ini termasuklah kes Dr Maza. Dari seorang pensyarah universiti kemudiannya dilantik sebagai mufti, kemudiannya beliau banyak terlibat dengan pelbagai majlis ilmu tidak kira apa platform sekalipun ( yg istimewanya Dr Maza tidak minta upah ) akhirnya ke balai polis kerana ditangkap sedang bercakap soal agam Islam. Kemudiannya terpaksa menunggu berjam jam untuk disebut kes dan akhirnya Dr Maza dijamin dengan bon JAIS. Sementara menunggu beliau didakwa pelbagai tuduhan dibuat oleh pihak berkuasa; mula dengan mengajar tanpa tauliah, isu sijil palsu kemudiannya dikatakan mengajar fahaman wahabi.

Inilah senario yang amat mengelirukan orang ramai. Terlalu banyak kesalahan yang dilakukan oleh pihak berkuasa. Nampak benar dolak dalihnya. Dan yang paling jelas kurang cerdik ialah pada kebiasaan tuduhan akan dibaca di mahkamah serta merta atau selepas ditahan reman apabila pesalah ditangkap. Tetapi kejadian berlaku terhadap Dr Maza ialah tangkap dulu baru nak siasat. Inilah yang dikatakan "JAIS boleh".

Tangkap baru nak fikir apa salah Dr Maza dan sementara disiasat maka pelbagai tuduhan dilontar terhadap Dr Maza. Maka orang ramaipun keliru; mana satu keslahan Dr Maza yang sebenar? Harapan kita agar pada 18 haribulan ni semuanya akan terjawab.

Natijahnya JAIS mesti bekerja keras bagi memastikan arang tercalit dapat dibersihkan. Sebab itulah NG di dalam posting yang lepas begitu bersungguh mencabar JAIS agar membuktikan segala tuduhan terhadap Dr Maza. NG tidak mahu kokok berderai tetapi tangan berbau tahi. NG juga di dalam posting yang lepas banyak mencabar JAIS segera mendakwa Dr Maza agar JAIS tidak disamakan dengan pertandingan raja lawak sebab rakyat Malaysia sangat berfikiran kritis.

No comments:

Post a Comment