Saturday, November 28, 2009

CIKGU OH GURU

Salam Blogger. Selamat Pagi Cikgu

Syukur kerana hari ini tercapai hajat NG untuk meluahkan sedikit pandangan dan cadangan kepada semua orang terutama pihak yang berkuasa.

Hari ini kita akan menyingkap kembali beberapa peristiwa sedih dan agak tragis yang berlaku kepada kaum guru di Malaysia.

Walaupun tugas utama seorang guru ialah di sekolah; tetapi banyak masanya berada di luar bilik darjah malah melangkau jauh dari sekolah atau bilik darjah. Malah ada yang terpaksa keluar dari daerah atau negeri tempat bertugas. Namun semua guru sentiasa bersedia melakukan apa saja tugas di luar bilik darjah. Mereka sentiasa bersedia demi tugas dan demi mempastikan anak didik mereka sentiasa mendapat perhatian dan didikan yang terbaik.

Namun apakah seluruh ahli masyarakat di Malaysia sedar dan faham akan risiko yang dihadapi oleh seorang manusia yang bergelar guru. Seperti mana yang kita tahu risiko tetap ada di mana-mana. Ia tidak memilih apa profesion sekalipun. Risiko tetap menghambat seorang guru walaupun tugas asasi seorang guru adalah di dalam bilik darjah. Umpamanya kemalangan yang mungkin berlaku kepada anak didiknya di dalam pagar sekolah atau berlaku di luar pagar sekolah. Semua kemungkinan ini sentiasa meresahkan hati seorang guru sebab sepanjang hidupnya mereka kena berurusan dengan manusia tidak seperti mereka yang mengurus sebuah kilang. Maka guru kenalah sentiasa berwaspada dan berhati-hati setiap masa; silap haribulan bukan hanya nyawanya yang melayang tetapi surat sapina dari mahkamah yang akan tiba di tangan.

Inilah senario yang harus semua ahli masyarakat fikirkan dan sama-sama mencari jalan yang baik.

Di Kota Tinggi, Johor pernah terjadi dua orang guru maut bersama anak-anak muridnya di dalam kemalangan jalan raya. Di Gunung Ledang, Johor seorang guru maut sewaktu mengikuti ekspedisi pelajarnya di sana. Dan baru lagi tiga murid mati lemas apabila jambatan gantung yang mereka lalui runtuh. Sekarang apa yang dilakukan oleh seluruh masyarakat Malaysia bagi meringankan sedikit beban psikologi yang ditanggung oleh guru kita. Seperti kenyataan yang menjadi tradisi; apapbila ada murid yang berjaya sama ada di bidang akademik atau kokurikulum maka ibubapa atau keluarga yang melakukan segala-galanya tetapi apabila berlaku kegagalan atau musibah maka guru akan tanggung segalanya. Inilah hakikat yang sedang dan akan dilalui oleh seorang guru.

Maka marilah seluruh warga guru dan yang mereka yang mengurus guru untuk berfikir setidak-tidaknya untuk mengurangkan sedikit kemungkinan risiko yang berlaku. Janganlah cerita sedih ini akan tetap berulang sampai bila-bila. Pihak guru yang sentiasa akan akur dengan apa sahaja arahan untuk melaksanakan tugas amat berharap pihak kerajaan khususnya Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) mengambil inisiatif yang bersungguh untuk mengurangkan sedikit risiko yang dihadapi mereka.

Seperti yang kita sedia maklum, risiko akan berlipatganda apabila ada kegiatan di luar sekolah atau di luar kawasan sekolah yang melibatkan pergerakan menggunakan kenderaan. Sudah menjadi amalan biasa apabila ada aktiviti atau kegiatan di luar sekolah, maka guru akan diarah untuk menggunakan kenderaan mereka bagi mengangkut pelajarnya ke arena aktiviti. Atas rasa tanggungjawab maka guru dengan rela hati menggunakan kenderaan mereka untuk dijadikan "teksi prebet" untuk mengangkut anak murid kesayanganya.

Timbul persoalan di sini ialah; adakah halal dan sah di sisi undang-undang jalan raya seorang guru menggunakan kenderaannya untuk mengangkut pelajarnya? Walhal kita semua tahu bahawa kereta persendirian yang memiliki perlindungan insuran juga secara persendirian tidak berhak untuk mengangkut orang lain selain penama yang ada di dalam insuran keretanya. Inilah risiko "atas darat" yang terpaksa dihadapi dan mungkin ditanggung oleh guru tersebut jika terjadi sebarang musibah. Inilah yang terjadi kepada guru di Kota Tinggi. Namun ia "agak bernasib baik" kerana ia juga turut maut di dalam kemalanagn tersebut. Kalau guru itu masih hidup kita tidak tahu berapa juta ia akan disaman.

Maka kita harap "risiko kering" yang dihadapi oleh para guru ini dapatlah kita buang sama sekali.

KATA GURU:

DI SETIAP DAERAH TERDAPAT BANYAK BAS ATAU KENDERAAN KEPUNYAAN KPM YANG DITABUR KE BEBERAPA BUAH SEKOLAH YANG TERPILIH. DI SITULAH BAS TERSEBUT DI LETAK. MAKA SEKOLAH YANG YANG MENJADI AMANAH MENJAGA BAS TERSEBUTPUN MEMILIKILAH SEMUA BAS TERSEBUT MACAM HARTA DIA. PADAHAL ITU BUKAN BAS MEREKA, SEBALIKNYA IA ADALAH KEPUNYAAN KPM. MAKA SEKOLAH YANG BERNSIB BAIK INI AKAN MENGGUNAKAN BAS TERSEBUT HANYA UNTUK ANAK MURID MEREKA SAHAJA. BAGI SEKOLAH YANG TIDAK DIAMANAHKAN MENJAGA BAS KPM INI TERPAKSALAH MENERUSKAN RISIKO KERING INI SAMPAI BILA-BILA.

MAKA KATA GURU:

ADALAH LEBIH BAIK SEMUA KENDERAAN KPM INI DILETAKKAN DI PEJABAT PELAJARAN DAERAH MASING-MASING BERSAMA PEMANDU DAN PERUNTUKAN WANG MINYAK DAN PENYELENGGARAAN BAS UNTUK DIGUNAKAN OLEH SEMUA SEKOLAH TERUTAMA SEWAKTU TERDAPAT APA-APA PESTA ANJURAN JPN ATAU PPD. JIKA INI DAPAT DILAKSANAKAN BUKAN BEBAN KEWANGAN YANG DITANGGUNG OLEH SEKOLAH KECIL DAPAT DIRINGANKAN TETAPI KESELAMATAN ANAK-ANAK KITA TURUT TERJAMIN. MAKA CIKGU TIDAK MENGELUH LAGI.

INI LEBIH BERBALOI DAN RISIKO KERING AKAN PADAM BUAT SELAMANYA.

Inilah keluhan ramai rakan-rakan guru.

No comments:

Post a Comment