Sunday, November 1, 2009

ANTARA EGM DAN SEMINAR

Salam Blogger dan Salam 1Malaysia

Maaf kerana lama dah tak menulis di laman ini disebabkan seminggu dua saya agak kesuntukan waktu kerana banyak tugas luar yang terpaksa diuruskan. Namun saya tetap mengikuti perkembangan yang berlaku terutama yang melibatkan politik tanah air.

Baru-baru ni Mursyidul Am PAS YAB Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz cadangkan supaya PAS juga adakan EGM macam MCA bagi membersihkan PAS dari anasir yang tak diperlukan. Mengikut kata, yang dimaksudkan ialah Pesuruhjaya PAS Selangor, Setiausaha Agung PAS Pusat dan Timbalan Presiden PAS Pusat. Ramai yang terkejut dengan kenyataan Nik Aziz kerana yang nak dibuang dari PAS tu bukan calang-calang kedudukannya di dalam PAS. Mereka ni amat tinggi kedudukannya. Tabik spring pada Nik Aziz. Memang Nik Aziz orang yang berani dan telus. Tak suka kata tak suka; jangan hipokrit atau pura-pura. Benci tapi rindu, ini orang dah tak pakai lagi. Kalau benci katakan benci, kalau sayang katakan sayang. Dan sekali lagi syabas Nik Aziz.

Namun yang terfikir kepada kita ialah Nik Aziz sedar atau tidak bahawa ketiga-ketiga anasir yang tak dikehendaki tu telah dipilih dalam muktamar bukan dilantik begitu saja. Mereka ini telah disaring dan diundi oleh ramai perwakilan. Ini bermakna mereka ini telah dipilih oleh majoriti ahli PAS untuk mewakili mereka dan memimpin PAS bagi menegakkan perjuangan PAS. Dengan kata lain ketiga-tiga anasir yang tak dikehendaki ni adalah merupakan suara majoriti ahli PAS.

Senario seterusnya ramai di kalangan kepimpinan PAS tidak bersetuju dengan cadangan Mursyidul PAS itu. Maka bagi mencari jalan tengah Jawatankuasa Tertiggi PAS memutuskan supaya diadakan satu seminar PAS bagi menggantikan EGM. Maka Nik Aziz dalam kenyataannya menyatakan beliau berpuashati dan gumbira dengan keputusan itu.

Walau bagaimanapun, bagi kita yang cetek dengan sepak terajang politik ni tertanya-tanya pula apa status EGM dan apa status seminar? Inilah yang mejadi persoalannya sekarang kerana EGM dan seminar ni amat jauh power dia, macam dunia dengan cakrawala lain. Entahlah. Harap YAB Tuan Guru Nik Abdul Aziz fikir-fikirkan apa objektif EGM dan apaobjektif seminar nanti.

No comments:

Post a Comment