Monday, November 2, 2009

DR MAZA DITAHAN


Baru semalam kita mendengar Persatuan Peguam Syarie membantah tawaran Dr. Maza sebagai Yg Di Pertua YADIM. Hari ini kita dimaklum pula Dr Maza telah ditahan di sebuah banglo di Ulu Klang.

Ada kawan berkata ini semua tidak ajaib dan tidak pelik sebab Malaysia Boleh. Apa sahaja boleh berlaku di Malaysia kerana Malaysia Boleh. Itu kata dia.

Terfikir juga NG; kenapa Dr Maza ditahan? Mungkin beliau tiada permit (kata orang Terengganu) untuk beri kuliah atau ceramah agama. Kalau begitu di keliling kelalang rumah NG boleh kata setiap malam ada orang berceramah agama (kadangkala politik) tidak ada masalah pun. Pening kita dibuatnya. Ini semua permainan gajah. Gajah sama gajah bergaduh maka semut mati terpijak.

NG pernah kenal Dr Maza. NG pernah beberapa kali bersama Dr Maza di dalam seminar dan forum di IKIM. NG juga pernah menjadi ahli panel bersama beliau di IKIM. Dan NG juga pernah sekali dua bermuzakarah dengan mantan Menteri Besar Perlis (DS Sahidan). NG bukanlah pandai sangatpun dalam bidang agama tapi setakat NG dok bincang dengan Dr Maza ni NG fikir tiada sangat masalah. Cuma mungkin cara pendekatan beliau adalah amat berbeza dengan pendekatan yang digunakan oleh ulama konvensional.

Maka NG harap janganlah tindakan yang diambil ni menjadi bahan ketawa orang ramai. NG harap jika Dr Maza bersalah pastikan beliau dihukum. Dan sila ambil juga tindakan kepada yang semua penceramah yang tidak ada permit.

No comments:

Post a Comment