Monday, August 10, 2009

SEMANGAT 1MALAYSIA

YAB Dato' Seri Najib Tun Abdul Razak Perdana Menteri Malaysia ke lima telah memulakan tugasnya dengan melontarkan sebuah gagasan besar untuk diamalkan oleh semua yang bergelar pemimpin bagi memastikan seluruh rakyat Malaysia tidak terabai dan tidak merasa dibiarkan. YAB DS Najib berharap dengan gagasan ini tidak ada lagi seorangpun rakyat yang terpinggir dari segi haknya sebagai rakyat Malaysia. Harapan YAB Perdana Menteri agar gagasan 1Malaysia ini akan difahami dan dihayati yang akhirnya diterjemahkan di dalam semua kerjabuat mereka yang bergelar pemimpin.

Tujuan DSN melancarkan gagasan 1Malaysia ini mungkin beliau terasa bahawa sudah lama rakyat Malaysia tidak dipedulikan oleh para pemimpin Malaysia khhususnya wakil rakyat. Beliau juga mungkin membuat suatu persepsi besar bahawa kekalahan besar parti pemerintah di dalam PRU12 yang lalu adalah besar kemungkinan berpunca daripada sikap rakyat yang sudah bosan dengan sikap wakil rakyat khasnya yang langsung tidak menjalankan tugas untuk melihat kebajikan rakyat sebagai core business mereka. Hasil kealpaan para wakil rakyat yang sudah berlarutan begitu lama itulah maka rakyat telah memberi suatu signal yang amat pahit kepada parti pemerintah. Maka DSN pun telah mengandaikan bahawa bahawa rakyat perlu diambil berat, bahawa rakyat perlu diambil cakna dan bahawa rakyat perlu diutamakan dan didahulukan; maka lahirlah sebuah gagasan yang amat mengutamakan rakyat tanpa batas di dalam semua keputusan kerajaaan di peringkat pusat dan di peringkat pemimpin untuk semua agensi. DSN mengharapkan apabila gagasan 1Malaysia ini dilaksanakan secara bersungguh-sungguh ia akan merobah persepsi rakyat terhadap kerajaan dan makna ini akan diterjemahkan di dalam PRU13 nanti.

Di sini saya tidak akan mengupas berkait isu politik kepartian yang dihadapi oleh mana-mana parti tetapi lebih kepada untuk memberi pandangan tentang gagasan 1Malaysia itu sendiri.

Kita akui sebenar-benarnya bahawa selain beberapa faktor tambahan lain, faktor rakyat sudah muak dengan sikap wakil rakyat yang asyik bermain politik dan mengayakan suku sakatnya dan dalam masa yang sama tidak mempedulikan rakyat adalah menjadi punca utama kekalahan teruk parti pemerintah di dalam PRU12 yang lalu. Soal kekuatan parti pembangkang tidak timbul langsung kerana parti pembangkang sebenarnya mendapat rahmat daripada kelemahan parti kerajaan itu sendiri.

Sebenarnya kemuakan rakyat dengan kerenah pengurusan kerajaan atau dengan kerenah birokrasi yang sengaja diwujudkan dan diada-adakan itu adalah menjadi faktor utama rakyat ingin mengajar kerajaan. Terlalu banyak isu besar yang melibatkan kedudukan dan kepentingan rakyat tidak dipedulikan oleh kerajaan (agen mereka). Ini ditambah pula pelbagai isu tempatan yang hampir melapok di merata tempat. Dengan kata lain accumulate dan dragging isues ini akhirnya telah menjadi time bomb kepada kerajaan. Maka pada 8 Mac 2008 rayat telah meletupkan bom tersebut yang telah hampir meruntuhkan Parlimen Malaysia. Sebenarnya kedua-dua jenis isu inilah yang telah menjadi duri kepada kerajaan selama ini.

Berbalik kita kepada gagasan 1Malaysia. Ia telah dilancarkan dengan harapan sempena perlantikan DSN sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke lima. Soalnya sekarang apakah seluruh rakyat khususnya agen-agen kerajaan faham dengan gagasan ini? Kalau mereka faham adakah merekan hayatinya? Dan kalau mereka hayatinya adakah mereka terjemahkannya secara total di dalam kerjabuat mereka seharian? Adakah 1Malaysia ini telah mendarah daging di dalam tugasan harian mereka? Inilah persoalan besar sekarang. Janganlah gagasan ini menjadi sebuah retorik besar yang akhirnya hanya menjadi hiasan billbord sepanjang jalan dan lebuhraya yang langsung tidak memberi makna kepada rakyat. Kita bimbang gagasan ini akhirnya menjadi sebuah mimpi indah seorang pemimpin besar seperti DSN yang kemungkinan akan menjadi bahan lawak pihak-pihak tertentu.

Maka kita menyeru seluruh agen kerajaan termasuklah seluruh wakil rakyat dan semua anggota sektor awam ambillah kesempatan ini untuk berubah. Buatlah sesuatu yang amat baik yang selaras dengan gagasan 1Malaysia ini. Letaklah kepentingan rakyat jelata di saf paling hadapan di dalam semua urusan dan keputusan kita. Jangan sekali-kali abaikan harapan rakyat; jangan jadikan rakyat seperti sebiji bola di padang yang boleh ditendang sesuka hati tak berkesudahan. Berilah perkhidmatan kita seperfect mungkin kerana kita telah diberi amanah dan tanggungjawab untuk melaksana tugas masing-masing. Selesaikan masalah rakyat seperfect dan secepat mungkin; jangan sekali-kali kita lengahkan tugas dan tanggungjawab kita kerana di sebalik tanggungjawab itu, kita juga diberi sedikit habuan dan ganjaran oleh kerajaan untuk kita melangsaikan kehendak kita dan keluarga kita.

Justeru marilah seluruh wakil rakyat dan anggota sektor awam bermuhasabah diri kita sendiri secara jujur dan ikhlas; adakah selama ini kita telah menjalankan tugas kita seperti yang telah kita akadkan sewaktu kita mula menerima tugas tersebut? Adakah selama ini kita telah melaksanakan segala tanggungjawab kita khusus tanpa rasa prajudis dan pilih kasih? Adakah selama ini kita telah menggunakan seluruh masa dan kemudahan rakyat itu khas untuk berkhidmat kepada rakyat seperti yang pernah diamalkan oleh Sayidina Ali? Adakah kita telah meletakkan kepentingan dan kehendak pelanggan kita mengatasi dari segala keutamaan lain?

Maka jika semua prasyarat di atas telah kita sempurnakan syukur Al Hamdulillah. Namun jika ada sedikit ketirisan dan kebocoran berlaku di dalam kita menjalankan tugas kita selama ini, maka ayuh inilah masanya untuk kita menebus kesilapan dan kembali ke pangkal jalan kerana kita bimbang kita hilang pedoman dan jalan dan akhirnya kita tersesat buat selamanya. Kita bimbang jika sedikit amanah yang diberi kepada kita akan menyebabkan kita disoaltanya di akhirat nanti. Kita bimbang dengan kerana sedikit tanggungjawab yang diberi kepada kita nanti tidak terjawab di depan Rabbul Jalil.

Maka kita berseru kepada semua marilah kita bersama-sama menyahut seruan 1Malaysia ini sebagai suatu batu loncatan untuk kita berubah dari buruk kepada baik dan dari baik kepada yang lebih baik. Kesampingkan segala perbedaan idoelogi dan anutan setiap dari kita; sebaliknya bulatkan tekad, tanamkan azam untuk kita bertugas seperfect mungkin dan tidak sedikitpun akan melengahkan tugas kita. Jika saat ini kita boleh selesaikan tugas itu, janganlah kita tangguh untuk saat yang kedua.

Sebenarnya jika kita ikhlas di dalam perjuangan kita tidak perlukan apa-apa gagasan wa imma 1Malaysia pun tetapi kita berharap dengan adanya gagasan ini kita ambillah kesempatan ini.

No comments:

Post a Comment