Saturday, August 1, 2009

HEBATNYA ORANG KITA !!!!!!!!


Tanggal 1 Ogos 2009 orang kita (OK) telah berjaya buktikan kepada dunia memang OK boleh. OK memang setaraf dan setanding dengan mereka di negara lain yang menjadi idola OK. Dan hari ini OK telah melangkah dengan satu langkah yang berjaya. Berjaya membuktikan kepada dunia bahawa jika negara mereka susah, huruhara, harubiru dan pelbagai kerenah negatif maka OK telah berjaya mensenaraikan Malaysia di senarai negara yang tidak mahu aman. Inilah sifat terpuji OK setelah mulut mereka disuap nasi dan susu selama ini oleh negara Malaysia. Inilah balasan mereka kepada ibu pertiwi.

Hari ini juga OK telah menunjukkan watak, sifat, sikap dan belang sebenar secara jelas kepada kita. Kita harap seluruh rakyat Malaysia kenal siapa OK ni. OK ni sebenarnya adalah terdiri daripada sekumpulan manusia yang sudah cukup kaya dan sejahtera. Pendapatan mereka berjuta-juta sehingga mereka tak tahu ke mana nak dibelanja duit mereka.Sebab itu OK tak fikir sangat kesusahan orang lain kerana OK ingat orang lain senang mcam mereka juga. Bagi OK ni, duit dan rezeki tak penting lagi kerana mereka dah milikinya sehingga melimpah ruah. Yang penting bagi mereka ialah kejayaan mereka untuk menghuru harakan negara dan menyusahkan orang ramai. Inilah percubaan mereka ke sekian kalinya untuk menyusahkan orang ramai. Telah banyak kali mereka melakukan perkara yang sia sia ni dan tidak akan pernah berhasil.

Maka pada OK kami menyeru; cukuplah buat kerja sia-sia tu. Cukuplah menyusahkan orang ramai dan nak jadi jaguh plastik jalanan. Ini bukan masanya kita nak buat kerja macam orang tak cukup akal. Tak payahlah tunjuk kekecewaan kita di jalanan, itu semua tabiat buruk yang ditiru dari negara lain. Malaysia adalah sebuah negara yang bukan berbudaya demonstrasi. Budaya kita adalah budaya harmoni, tolong menolong, kasih sayang dan sejahtera. Usahlah menyusahkan orang ramai, nanti mereka akan menyampah dengan kita sebaliknya OK bolehlah gunakan kesempatan mandat yang diberi oleh rakyat dalam PRU 12 yang lepas. OK mendapat mandat yang begitu besar dalam PRU 12 yang lepas dan sebenarnya hal ini tak pernah berlaku dalam sejarah negara kita. Ambillah kesempatan dan peluang tersebut secara bijaksana dan matang dan janganlah tunjuk perangai macam budak-budak, mudah merajuk. Kalau dah merajuk tu habislah barang mainan dibuangnya dan dirosakkan. Itu perangai budak budak yang belum matang. OK memang manusia yang dah cukup matang dan kita percaya memang dah mukallaf atau akil baligh pun. Tak kan orang yang akil baligh tak tahu yang mana bersih dan yang mana kotor. Kalau masih belum boleh membezakan kotor dan bersih itu dah jadi kes berat. Kena tengok baliklah ......... Kalau tidak kena juga kena bawa pi jumpa tok mudim semula.

Kami doa juga agar OK dapat muhasabah diri dan buat penilaian secra paling ikhlas. Apakah langkah dan keputusan yang diambil tu menguntungkan OK ke tidak. Kalau dulu orang ramai telah bagi mandat yang amat besar kerana menaruh harapan mereka pada OK kerana waktu berkempen OK telah berbuat janji yang amat rasional dan praktikal. Mereka percaya OK adalah kumpulan pemimpin terbaik yang dapat menyelesaikan masalah mereka. Atas janji dan manifesto itu di PRU 12 rakyat memberi OK peluang yang terbaik untuk membuktikan OK adalah orang yang paling matang dan bijaksana. Itulah harapan mereka. Mereka tak suka lihat OK masih lagi bertindak macam budak tak cukup umur. Kalau budak tak cukup umur buang atau rosakkan mainannya janganlah kita rosakkan dan buang amanah rakyat pada OK. Dan janganlah suka merajuk dan merosak harta benda apabila kecewa kerana itu tabiat budak tak cukup umur dan jika OK adalah orang bijaksana dan dah cukup umur, tolong kumpulkan segala kudrat dan kemahiran OK di parlimen tempat untuk kita merobah segalanya. Jangan sekali-kali mudah kecewa, Tuhan telah berjanji akan memberi kejayaan kepada mereka yang tidak putus asa. Sebalinya rakyat amat berharap melihat OK ambil kesempatan yang diberi sebagai bukti untuk akan ramai lagi bersama OK dalam PRU 13 nanti.

Soal ISA janganlah kita besarkan sangat. Kalau kerana ISA kita dicop sebagai budak tak cukup umur maka amat rugilah OK. Kalau kita selalu menyusahkan rakyat hanya kerana isu ISA je rakyat akan melebel bahawa OK ni pengecut dan penakut; hati kecil dan berjiwa kecil. Takut apa dengan ISA? Rakyat biasa tak kisah, tak tahu dan tak fahampun ISA, tapi mereka boleh hidup aman damai. Dan bagi mereka yang minta dihapuskan ISA bermakna mereka takut kepada ISA kerana mereka berniat untuk melakukan kesalahan kerana buatlah ISA ke ISB ke atau ISC ke orang biasa tak ada apa-apa. Tak jadi kudis gatal kerana ISA tak pernah diguna pada mereka yang tak bersalah dan yang kena tu memang buat salah. Maka kita harap OK tak payahlah buang masa nak buang ISA kerana OK orang baik dan orang bijak. Yang kena ISA dan kena gantung bawah 39B tu memang orang jahat tak macam OK. Kesimpulannya kalau kita tak akan buat salah tak payahlah pusing kepala dok fikir benda yang tak ada faedah sebab banyak lagi kerja kebajikan yang boleh OK fikir dan buat.

Sayugia kita menyeru agar OK hentikan semua tabiat kanak-kanak yang suka merajuk dan suka merosak harta benda sebaliknya gembelingkan segala tenaga yang ada untuk memenangi hati rakyat dengan menunjukkan bahawa OK orang baik, OK orang pandai dan OK adalah manusia yang tisak suka kepada pembaziran kerana hari ini kita lihat KL dan lumpuh, penjual pasar malam Jalan TAR rugi dan segala logistik polis terpaksa dibuang begitu saja dan segala belanja tadi untuk berkawal dan sebagainya telah menggunakan wang rakyat. Jelaslah kepada kta inilah akibat daripada keputusan yang kurang cerdik yang diambil oleh OK hari ini. Percayalah rakyat Malaysia sekarang bukan mudah digula gula dengan lakonan hero plastik yang penuh dengan sifat hipokrit. Rakyat sekarang mahu hidup senang dan aman apatah lagi dalam keadaan ekonomi dunia yang tak puluh-pulih ni.

Akhirnya saya ingin pulangkan keputusan dan kesimpulan natijah demonstrasi ISA ni kepada rakyat jelata: Adakah kita mahu dan mampu untuk hidup dalam negara yang huru hara dan haru biru atau kita ingin meneruskan dan mamantapkan suasana yang penuh lumayan hingga ke anak cucu. Membunuh anak ayam kesayangan jauh lebih mudah daripada kita nak mempastikan anak ayam itu membesar dengan sihat dan bugar.

No comments:

Post a Comment