Wednesday, August 5, 2009

KISAH MOTO DAN LOGO

Salam 1 Malaysia

Kadang-kadang terasa geli dan kadangkala terasa muak dengan semua senario yang berlaku di Malaysia. Tradisi mencipta dan menggubah moto dan logo akan belaku apabila berlaku perubahan di dalam pucuk pimpinan dalam mana-mana organisasi. Ini jelas kita lihat apa yang berlaku di sesebuah sekolah yang baru dapat pengetua/guru besar baru. Apabila pengetua/guru besar baru datang ke sesebuah sekolah lalu dia perkenalkan moto dan logo yang baru. Entah apa yang dia mahu di situ hanya Tuhan yang tahu. Banyak cerita yang kita dengar tentang isu moto dan logo ini di sekolah-sekolah. Ada yang berjaya merubah sama sekali sekolah tersebut dan tidak kurang sebaliknya.

Kita rasa naluri kita lebih berminat untuk melihat tentang kegagalan; kejayaan tak perlu kita bincang kerana semua orang suka kejayaan. Dan tujuan kita berbicara kegagalan di sini dengan niat yang baik iaitu bermuhasabah. Maka diharap semua pihak tak payahlah berkecil atau terasa hati nanti.

Kita banyak mendengar suasana yang kurang enak yang berlaku di dalam pengurusan sesebuah sekolah hasil daripada pengenalan sebuah gagasan baru atau moto baru yang nak dilaksana di sesebuah sekolah. Cerita ini amat kerap kita dengar. Impaknya seluruh sekolah tersebut bergerak bagai sebuah kereta api minyak tanah. Maka sekolah tersebut sudah tentu tidak menjadi sebuah sekolah yang dinamik.

Kita ambil contoh sebuah cerita yang sampai ke telinga saya sendiri (entah benar, entah tidak). Kata empunya cerita pada suatu masa berlakulah pertukaran guru besar. Maka berlakulah sebuah penantian pada seluruh warga sekolah dan seluruh orang kampung kerana sudah menjadi kebiasaan untuk melantik seorang guru besar amat memakan masa (entah ini satu tradisi atau satu polisi). Maka tunggulah mereka dengan penuh harapan. Akhirnya tibalah masa yang ditunggu dengan perasaan sukacita. Maka acara sambutan seadanya telah diadakan bagi menunjukkan betapa warga sekolah gumbira menyambut kedatangan guru besar baru.

Ringkas cerita; selepas beberapa ketika maka guru besar baru ni pun panggillah mesyuarat guru lalu dia memaklumkan moto yang akan dilaksanakan di sekolah tersebut iaitu re branding. Maka bingung binganglah seluruh warga sekolah tersebut mendengar perkataan re branding. Bagi mereka re branding ni amat besar konotasinya; Apakah kami teruk sangat pada pandangan guru besar baru ni? Maka dengan kata lain perkataan re branding telah menjadi pukulan maut pada mereka. Maka bermula hari tersebut bermulalah episod perang dingin antara guru besar dengan seluruh warga sekolah tersebut. Seperti yang kita jangka dan maklum seluruh warga sekolah telah pusing belakang dengan guru besar.

Al kisah guru besar ni pula teruslah dengan cita-cita dan harapannya untuk re branding sekolah tersebut. Pelbagai langkah dan kaedah dilaksanakan demi mencapai re branding. Seperti yang diduga harapan dan cita-cita guru besar ni gagal mencapai hasrat yang akhirnya amat mengecewakan guru besar tersebut. Entah benar ke tidak akhirnya guru besar ni telah minta ditukarkan ke sekolah lain ........

Natijahnya dari pemerhatian kita yang cetek ilmu ni bolehlah kita simpulkan bahawa kegagalan guru besar tersebut disebabkan kegagalan diri dia sendiri. Dia tidak berupaya mempengaruhi orang di bawah pimpinan untuk akur dengan kehendaknya; di samping itu guru besar ini gagal membeli hati orang bawahannya supaya ada rasa hormat dan sayangkan organisasi. Dengan kata lain kegagalan guru besar ni kerana kejahilannya sendiri.

Maka seperti yang pernah saya sebut sebelum ini bahawa apa saja yang kita nak lakukan mestilah bersandarkan ilmu yang mutlak bukannya ilmu tiruan atau jenis manusia yang syok sendiri. Apa lagi untuk menjadi seorang pemimpin sebuah sekolah yang kita tahu amat mencabar tugasnya. Justeru saya menyeru semua pihak supaya sentiasa update ilmu sentiasa; dunia sekarang bukan lagi seperti 40 tahun dahulu. Sekarang semua orang mempunyai peluang yang luas untuk akses kepada punca ilmu.

Maka sepatutnya seorang pemimpin mestilah sentiasa one step ahead dari orang yang dipimpin. Kita tidak mahu episod kecil tadi berlaku lagi di mana-mana sekolahpun.

No comments:

Post a Comment