Sunday, October 11, 2009

PERJUANGAN KAUM GURU SIRI 1

Sakam blogger n Salam 1Malaysia

Sekali lagi YG akan cuba memahamkan sedikit sebanyak kepada mereka cuba ingin faham berkait dengan union atau kesatuan sekerja. Dan terima kasih banyak kepada mereka yang cuba ingin faham dan menghayati apa NG akan tulis di dalam posting kali ini. Diharap dengan sedikit catatan ini akan berubahlah hendaknya pandangan serong sesetengah pihak terutamanya golongan yang memang anti dan takut dengan union. Diharap segala fitnah dan cerita songsang yang dilemparkan kepada union akan terhakis hendaknya.

Seperti yang YG sebutkan di dalam posting sebelum ini bahawa kesatuan sekerja merupakan sebuah organisasi halal dan direstui oleh kebanyakan negara di dunia ini termasuklah di Malaysia. Di negara kita semua union ditubuh di bawah akta kesatuan sekerja dan ini bermakna semua program dan aktiviti yang dilaksanakan oleh mereka sentiasa dipantau dan ia adalah halal dan diluluskan oleh kerajaan. Maka tidak timbul lagi soal mereka yang terlibat dengan union telah melakukan sesuatu yang bertentangan dengan undang-undang negara. Untuk makluman juga di bawah akta tersebut terlalu banyak undang-undang kecil yang memberi kuasa kepada semua pegawai di Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Sumber Manusia untuk memantau semua union. Dengan kata lain amat kecil peluang untuk union abolish undang-undang negara kerana semua surat-menyurat dan minit mesyuarat mesti dimaklumkan kepada pegawai penguatkuasa. Maka tidak timbul lagi soal pemimpin union mengambil kesempatan untuk diri sendiri. Namun di samping undang-undang dan peraturan diwujudkan untuk pihak kerajaan memantau union kerajaan juga mewujudkan beberapa kemudahan untuk kemudahan para unionist. Misalnya mereka ada diperuntukkan cuti tanpa rekod untuk dipohon kepada majikan jika mereka perlukan untuk kegiatan union. Soal unionist ponteng kerja atau mengolo tak timbul langsung.

Dalam konteks union guru terutama NUTP, ramai pemimpinnya yang terpaksa menerima musibah dan akibah hasil dari perjuangan mereka demi meletakkan kaum guru ke tempat yang sewajarnya. Dengan kata lain semua pemimpin union adalah terdiri dari mereka yang telah sanggup untuk menghadapi apa jua cabaran dari mana-mana pihak aslkan cita-cita organisasi tercapai.

Berbalik kepada tugas utama union ditubuhkan. Dalam konteks union guru; cuba kita renong dan fahami perjalanan dan pengalaman profesion ini sejak belum merdeka, pasca merdeka dan mutakhir ini. Ia jauh berubah seperti langit dan bumi. Jika dulu gaji guru bermula dengan RM25.00 sebulan tetapi sekarang lu fikirlah sendiri. Oh.. kalau union tadak pun gaji tetap berubah, ia mengikut peredaran masa dan zaman. Memang betul dan tepat sekali. Tetapi dalam masa yang sama kita harus ingat dalam mana keadaan sekalipun tak pernah berlaku sebiji mempelam akan terus masuk ke dalam mulut kita untuk ditelan. Ia sudah tentu melalui suatu proses yang panjang bagi mempastikan buah mempelan tersebut menjadi bahan yang bakal terisi ke dalam perut kita. Tiada jalan pintas dan mudah dalam perjuangan kita. Ia sudah tentu memerlukan suatu semangat yang jitu dan kental dan diiringi dengan ilmu serta kemahiran yang tinggi kepada setiap pemimpin union terutamanya. Ia tidaklah semudah memakan kacang putih di gerai mamak.

Mari kita lihat pada zaman dahulu kala. Dahulu banyak syarat yang terpaksa diikuti oleh guru. Misalnya gaji guru perempuan adalah jauh lebih rendah dari guru lelaki dan mana-mana guru perempuan yang melahirkan anak terpaksa meletak jawatan tanpa sebarang pampasan. Sebaliknya sekarang semua peraturan itu sudah tidak dipakai bahkan pelbagai kemudahan diberi kepada guru wanita ketika mengandung dan bersalin begitu juga kita lihat guru wanita sudah banyak menguasai jawatan tinggi di dalam sistem pendidikan kita. Adakah itu semua semua dapat dengan hanya meriba tangan atau hanya pakai niat saja?

Begitu juga apabila pada awal 80han kita dapati ruang baik pangkat guru begitu kritikal sekali. Guru hanya boleh naik pangkat apabila mereka menjawat jawatan guru besar sahaja. Maka kita dapati kerusi naik pangkat amatlah sempit bagi kaum guru. Di sinilah union memainkan peranan mereka. Mesyuarat demi mesyuarat, perbincangan demi perbincangan dibuat yang memakan masa, tenaga dan belanja yang bukan sedikit. Pengorbanan para pemimpin union ketika itu tidak ternilai. Dan pada akhirnya apabila semua ruang perbincangan telah buntu union mengambil keputusan membuat suatu perhimpunan besar di Dewan Sivik, Petaling Jaya tanpa mengira soal risiko yang bakal dihadapi. Para pemimpin ketika itu tidak lagi meletakkan kepentingan diri mereka sebaliknya mereka sanggup berkorban demi sebuah perjuangan yang mempastikan guru diberi ruang seperti pegawai lain. Akhirnya wujudlah Laporan Abd Rahman Arshad (LARA) yang di dalamnya terkandung 75 muka surat yang mengandungi pelbagai cadangan penambaikan skim perguruan yang diserah kepada YAB Perdana Menteri. Syukur PM Mahadhir telah mengarah KPM melihat dan memberi keutamaan kepada kebajikan guru dalam banyak hal. Inilah sebenarnya titik tolak kepada perubahan yang berlaku di dalam profesion perguruan. Dari LARAlah union telah bergerak tanpa menoleh kebelakang demi berjuang dan mempastikan guru diterima sebagai sebuah entiti di dalam masyarakat kita.

Ini adalah sekelumit lipatan sejarah perjuangan union guru di Malaysia. Ia bukannlah semudah yang ditadah dan diterima oleh kaum guru sekelian. Jangan kita tersalah faham dan tersalah tafsir bahawa semua yang kaum guru dapat memang sudah dirancang oleh pihak kerajaan khususnya JPA. Sebenanrnya JPA dan kerajaan memerlukan maklumat, saranan dan desakan setiap masa bagi membuat perubahan-perubahan semasa.

Inilah sedikit cerita yang dapat kita kongsi buat kali ini. Hanya mereka yang benar-benar tahu akan memahami sejarah dan perjuangan union yang akan bersimpati dan bersyukur. Dan ingatla perjuangan ini tidak akan pernah berakhir kerana setiap saat akan berlaku perubahan. Insya Allah kita akan berjumpa lagi.

2 comments:

  1. NUTP hanya memperjuangkan guru bukan siswazah yang melanjutkan pelajaran sedangkan guru DG41 terus dipinggirkan. Sia-sia bayar yuran NUTP. Apatah lagi NUTP hanya mewakili sekelompok individu sahaja. Pergi jalanlah NUTP

    ReplyDelete
  2. Orang yang tak paham dan bengong, sememangnya akan marah ke NUTP pasal gaji dg41 dan mmengatakan dg 41 dipinggirkan... Apalah bengong punya manusia... Kalu dg 41 nak naik gaji, N41, W41 dan lain2 gred 41 pun kena naik gaji... Kita ni ditentukan oleh JPA kita punya gaji...

    Yang bukan siswazah tu, dulu pertukaran kelayakkan sijil kepada diploma, sebab tu lah naik gaji.... kan itu satu pengiktirafan kepada kaum guru....

    ReplyDelete