Thursday, October 8, 2009

RESPON YB DATO' ROSOL (TELAH TUAKAH UMNO) SIRI 2

Salam Blogger dan Salam 1Malaysia

Selamat kita berjumpa lagi. Sekali lagi NG akan cuba memberi respon kepada tulisan YB Dato' Rosol; Telah Tuakah UMNO?

Angka tidak memberi makna kepada bilangan kerana sebesar manapun angka itu, ia bukanlah indikator menentukan sifat dan jisim sesuatu jika ia tidak disertai dengan prasyarat tertentu. Begitu juga hal terjadi kepada UMNO. Walaupun usia UMNO beratus tahun bukan bererti ia sudah tua, sudah tidak relevan dan hampir mati. Ini ternyata ada manusia yang usia sudah lanjut tetapi masih cergas dan cerdas dan dalam masa yang sama ada manusia yang masih terlalu muda tetapi hidupnya sudah tidak relevan dengan alam sekeliling kerana mungkin badannya telah sakit menunggu saat kematian.

UMNO bukan tua dan bukan tidak relevan malah ia tetap utuh dan relevan walau seribu tahun lagi. UMNO tidak akan dimakan usia apatah lagi tua kerana "life begin at 40".

Namun bagi mempastikan UMNO tetap relevan sepanjang zaman ia memerlukan banyak syarat. Pertama sekali UMNO sebagai wadah dan platform perjuangan agama, bangsa dan negara hendaklah suci dan bersih kerana ini merupakan syarat mendapat keberkatan. Kalau kita nak mengadap Tuhan kita disyaratkan berkeadaan suci maka UMNO juga hendaklah sentiasa suci dan bersih. UMNO hendaklah tidak sama sekali dinoda oleh walau setitik pun kekotoran dan kebathilan. Jika ini tidak dapat ditunaikan UMNO akan cepat tua dan akan mati sebelum ajal.

Kedua UMNO hendaklah sentiasa dibugar dan dipupuk dengan segala sifat kejujuran dan keikhlasan. Hanya dengan nawaitu yang tulus dan tidak meletakkan kegala kepentingan diri perjuangan akan tetap menjadi relevan berjuta tahun lagi. UMNO hendaklah hindarkan diri dari sifat mementingkan diri, mementingkan puak dan suku sakat, membenci sesama sendiri dan yang lebih buruk sanggup membunuh rakan sejemaah. Maka kalau UMNO ingin kekal sepanjang zaman, pupuklah semangat ukhuwah dan hiduplah dalam semangat mawaddah sentiasa sambil itu letakkan perjuangan dan prinsip asal penubuhan UMNO mengatasi segalanya. Jangan sekali-kali meletakkan agenda personal bagi mengatasi prinsip perjuangan, kelak bukan saja diri pemimpin UMNO yang binasa tetapi lebih malang UMNO akan hancur dan mungkin akan mati dalam keadaan yang paling aib.

Ketiga UMNO hendaklah dielakkan daripada serangan penyakit dan segala macam virus yang sangat bahaya. Untuk itu UMNO hendaklah sentiasa mengamalkan pemakanan kesihatan yang dinasihat oleh para pakar. Ini untuk mengelak daripada terkena pelbagai jenis penyakit yang merbahaya yang boleh menyebabkan mati mengejut. UMNO juga kena amalkan memakan vitamin yang sesuai dengan usia dan kerelevanan UMNO itu sendiri. Janganlah asyik dengan makanan tradisi dan dok sombong dengan kesihatan yang penuh dengan kepura-puraan yang akhirnya UMNO akan diserang penyakit yang tidak boleh diubat lagi. Dengan kata lain UMNO MESTI sentiasa update dengan zaman dan sentiasa peka dengan segala perubahan yang berlaku. UMNO tidak boleh sekali-kali dok sombong dan mendabik dada dengan rekod lama kerana semua itu sudah tidak relevan dengan dunia masa kini. UMNO tidak lagi boleh berfikir seperti seribu tahun lalu. Dunia sekarang sudah berubah, masa dan berita bergerak terlalu pantas; jika UMNO tidak boleh sesuaikan diri dengan perubahan yang deras ini UMNO akan tertinggal dan mereka yang cepat catch up sudah tentu akan mengambil alih tempat UMNO.

UMNO juga mesti mengamalkan menggunakan penawar yang boleh meningkatkan daya imunisasi. Jika daya imunisasi UMNO lemah mudahlah diserang penyakit seperti orang yang mengidap AIDS hanya dengan selsema pun ia boleh mati. Dan ini tidak mustahil terjadi kepada UMNO. Sebab itulah UMNO tidak ada pilihan lain selain dari mencari apa saja jenis penawar asalkan daya imunisasinya teguh dan kuat. Mudahnya, UMNO hendaklah diperkuatkan dengan keimanan yang sejati. Hanya Agama Islam yang dapat membina sebuah perisai yang maha kuat. Hanya keimanan yang tulin yang dapat memelihara UMNO dari sebarang dosa dan noda. Hanya ketaqwaan yang dapat mengelakkan UMNO dari terjebak dengan segala kemungkaran. Jika UMNO boleh berdiri atas nama Allah semua orang percaya Allah akan memberkatinya.

Selain itu UMNO juga hendaklah dibajai dengan apa saja jenis ubat yang akan menjauhkan dirinya dari sebarang jenis penyakit jahat. UMNO mesti mencari bomoh atau pawang yang tersohor bagi mendapatkan ubat-ubatan yang boleh mengelak dari penyakit riak dan takabur. Semangat mengumpul daki dunia untuk dimegah-megahkan, semangat mengayakan rakan taulan dan suku sakat serta melakukan apa jua kerja yang boleh ditafsirkan sebagai tamak haloba hendaklah dihapuskan sama sekali. UMNO bukanlah ditubuhkan untuk mengayakan segolongan manusia sebaliknya UMNO ditubuhkan adalah untuk menegakkan keadilan dan kesamarataan. Selama ini UMNO telah dijadikan sebagai instrumen yang paling berkesan untuk mengaut segala jenis kekayaan. Nah cuba kita cari dan lihat mana ada pemimpin UMNO yang hidupnya papa kedana kerana berjuang di dalam UMNO? Sebaliknya terdapat banyak cerita manusia yang asalnya melarat dan hutangnya keliling pinggang tetapi apabila terlantik sebagai pemimpin UMNO dalam sekelip mata ia menjadi lebih daripada orang kaya. UMNO sudah menjadi kuda tunggangan untuk ke destinasi kekayaan. Dengan kata lain tiada lagi keikhlasan perjuangan di dalam UMNO. Amalan hidden agenda amat ketara di dalam UMNO. Maka wahai UMNO sedarlah diri bahawa sebenarnya kamu sudah terkena penyakit yang sangat berat dan cari ubat segera untuk memulihkan penyakit tersebut.

UMNO juga hendaklah kembali ke pangkal jalan. Ingatlah walaupun UMNO ditubuh di istana tetapi ia tertegak di ata setiap kepala rakyat jelata. UMNO bukan sebuah organisasi elit atau ekslusif yang hanya dimiliki golongan bangsawan sahaja. Sebaliknya UMNO hendaklah dikembalikan kepada rakyat. UMNO mesti merakyatkan dirinya. Jangan hanya hampir dengan pilihanraya UMNO terhegeh-hegeh datang kepada rakyat. Rakyat sudah muak dengan sikap kepura-pura dan hipokrit. Mereka inginkan keikhlasan pemimpin yang mereka pilih. Jika pemimpin yang dilip tidak mencapai KPI mereka maka mereka akan tukar dengan pemimpin yang lain. UMNO hendaklah sentiasa berkongsi segala wawasan dan perjuangan mereka dengan rakyat jelata. Rakyat sekarang jauh berbeda denga zaman pasca merdeka. Mereka mahun UMNO menjadi sebuah organisasi yang telus dan transparen. Mereka amat tidak suka ditipu dengan pelbagai isu. Rakyat sekarang sudah celik segalanya, sebab itu UMNO jangan mengasingkan dirinya sebaliknya UMNO mesti sentiasa mendampingi rakyat. Dengan kata lain UMNO mesti mengamalkan konsep sharing and caring kalau ingin relevan sepanjang zaman.

Akhirnya seluruh rakyat Malaysia meminta supaya UMNO pergilah berjumpa dengan seorang Doktor Pakar. Dapatkan nasihat dan ubat darinya. Jika sudah tiada ubat yang boleh menyembuhkan penyakit tersebut buatlah pembendahan dan jika doktor menasihati supaya sebahagian anggota UMNO dipotong ikutlah nasihat doktor kerana dengan memotong sebahagian anggota yang sakit itu insya Allah seluruh badan UMNO akan sihat wal afiat.

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment