Monday, October 5, 2009

RESPON YB DATO' ROSOL (UMNO OH UMNO) SIRI 1

Selamat Hari Raya Aidil Fitri dan Salam 1Malaysia.

Sudah banyak kali saya membaca tulisan sahabat saya YB Dato' Rosol. Dan beberapa kali saya telah memberi komen tetapi besekali tak tubek dalam blog dia. Mungkin YB tak setuju dengan pendapat bukan orang politik seperti saya. Dan hari ni saya nekad nak menulis di blog Nyiurgading untuk respon beberapa tulisan sahabat saya tu. Saya harap tulisan ni tidak disalaherti "cangkul tanah orang".

Sebenarnya semua orang amat berminat dengan politik sejak dulu, kini dan selamanya. Ini terbukti dengan jelas banyak meja persidangan politik di warong kopi, bangsal cangkong malah di hotel-hotel 5star dihuni setiap saat dan hari oleh ramai penghuni yang berdebat tentang politik. Ini membuktikan semua orang memang berminat dengan politik termasuk diri saya walupun saya bukan orang politik tetapi saya adalah pemerhati politik. Sepanjang ini saya ada juga memerhati dan mengikuti perkembangan politik tanah air sama ada dipaksa sewaktu belajar dahulu atau berminat dengan senario politik kerana banyak isu yang berlaku di tanah air yang sudah tentu akan merubah lanskap negara kita.

Untuk kali ini saya amat tertarik dengan tulisan Sdr YB Rosol berkait kejatuhan LDP Jepun. Sebenarnya apa yang berlaku di dalam arena politik internasional merupakan suatu cerminan manusia yang menghuni dunia itu sendiri. Ibarat kata manusia seluruhnya akan ikut berubah bersama dengan suasana dan iklim dunia itu sendiri. Di Great Britain, Amerika Syarikat, German, Turki, India dan banyak lagi negara lain kita dapati parti pemerintah telah jatuh di dalam pertarungan demokrasi. Padahal jika kita lihat parti-parti yang memerintah ni telah begitu banyak melaksanakan pembangunan di negara masing-masing. Apatah lagi mereka telah diberi peluang memerintah dalam tempoh yang agak lama. Dengan kata mudah kerajaan yang membuat begitu banyak pembangunan dan telah memberi pelbagai subsidi kepada rakyat (pengundi) tidak dijamin akan tongkat langit. Silap haribulan lama manapun memerintah ada sedikit saja kesilapan parti tersebut akan jatuh jua. Bagaimana pula dengan UMNO/Barisan Nasional di tanah air kita? Adakah kita optimis dan yakin UMNO/Barisan Nasional akan kekal dalam pertempuran PRU13 nanti? Ini semua menjadi buah mulut ramai peminat politik tanah air. Kita kena rasional di dalam membuat jangkaan dan ramalan; kerana jika kita tanya Pakatan Rakyat(?) sudah pasti mereka yakin mereka akan mengambi alih Parlimen Malaysia dalam PRU13 nanti dan kalau tanya UMNO/BN sudah pasti mereka dengan gah berkata perti mereka sudah ada track rekod yang cemerlang sebab itu mereka sudah memerintah sekian lama; kenapa nak dipersoal lagi wibawa mereka? Inilah yang dikatakan senario politik. Semua pihak bertegas bahawa mereka berada di pihak yang akan menang.

Namun hakikatnya kita sebagai bukan orang politik ini melihat perkembangan mutakhir ini dengan bersandarkan cerita-cerita di luar negara, keputusan PRU12 dan dalam banyak pilihanraya kecil nasib UMNO/BN nampak tak secerah bulan. Kita bukan penentang UMNO/BN atau penyokong PR. Ini hanyalah hipotisis orang yang berada jauh dari kancah permainan parti-parti politik. Kita hanya mendapat sumber maklumat berkait senario politik tanah air hanyalah dari suara dan keluhan orang kampung yang amat terpalit dengan permainan dan sepak terajang orang-orang politik. Merekalah sebenarnya yang menjadi penyokong dan pendokong kuat sesebuah parti politik bukannya pemain-pemain politik yang gah ke sana ke mari dengan serba kemewahan.

Berbalik kepada masa depan UMNO/BN seperti yang diulas YB Rosol di dalam blognya, saya amat bersetuju sekali. Jika LDP Jepun yang telah membina sebuah negara gunung berapi tu menjadi sebuah negara yang amat maju dalam serba hal pun boleh tersungkur apakah UMNO/BN di Malaysia boleh menjamin masa depannya jika segala kebobrokan (jika benar) politik yang tersebar itu masih berterusan.

Saya juga ingin menambahkukuhkan tuduhan pelbagai pihak terhadap UMNO/BN. Pada pendapat saya jika UMNO/BN masih belum berpaya membuang dan mengikis habis-habisan perangai buruk ramai pemimpinnya sudah tentu UMNO/BN akan mempunyai masa depan yang gelap walaupun ia telah dibatuasaskan oleh ramai pemimpin dahulu dengan tonggak keikhlasan dan kejujuran.

Bagi kita UMNO/BN memang dah kena virus yang yang belum ada vaksinnya. Ramai pemimpinnya yang terkena virus sombong, angkuh, indivualistik, materialistik dan pelbagai virus lagi. Selain itu pelbagai budaya buruk banyak diamalkan oleh ramai pemimpinnya. Budaya cah keting, budaya pilih kasih, budaya cantas dan pancung kawan memang menjadi amalan mereka. Begitu juga budaya berpuak dan asabiyah menjadi pakaian seharian mereka. Maka jika UMNO/BN mahu memenangi hati rakyat sekali lagi, semua virus ni hendaklah dibuang dengan apa cara sekalipun. UMNO/BN hendaklah mencari anti biotik yang paling berkesan untuk disuntik bagi membunuh semua virus yang sudah mendarah daging itu.

Selain itu UMNO/BN wajib bermuhasabah sejujur-jujurnya. Lihat apa sahaja titik hitam yang ada padanya, sambil itu jangan sekali-kali dok sibuk nak bangga dengan apa yang pernah dibuat, itu namanya tak ikhlas. UMNO/BN jangan sekali-kali mengamalkan budaya lampu suluh; dok asyik suluh ke depan saja, tak pernah sekalipun menyuluh diri sendiri. Sekali ini UMNO/BN ambil lampu suluh dan suluh diri kita sendiri hingga ke segap celah dan lubang. Tengok kok ada panau, kurap, ketuat atau ketumbuhan yang tak boleh diubat lagi. Sedarlah dengan penyakit yang kita tanggung dan kalau doktor kata kita ada penyakit janganlah marah sebalinya mintalah ubat dan penawar untuk berubat. Dan kalau tak boleh berubat potong sahaja... itu kata doktor.

No comments:

Post a Comment