Wednesday, June 17, 2009

Pengajar VS Pendidik

Sebagai seorang guru maka saya amat berminat memilih bidang pendidikan untuk dijadikan fokus di dalam catatan saya yang ke seterusnya.

Pendidikan bukanlah sekadar pengajaran formal yang sepatutnya berlaku seperti tanggapan dan anggapan mereka yang kurang arif dengan istilah pendidikan. Seorang guru atau cikgu kerajaan mungkin akan menjadi seorang penitip ilmu di bilik darjah atau di luar bilik darjah ketika pelaksanaan kegiatan ko kurikular. Seorang guru/cikgu juga mungkin sekali gus menjadi seorang penitip ilmu seperti yang terkandung di dalam silibus masing-masing dan menjadi seorang PENDIDIK di dalam apa jua masa terhadap anak didiknya.

Inilah isu yang harus kita lihat secara sengaja dan sedar. Mengajar dan mendidik adalah dua kerja yang amat jauh tugasnya. Seorang cikgu yang baik belum tentu akan menjadi seorang pendidik yang berkesan kerana menjadi pendidik memerlukan suatu kelulusan dan prasyarat yang berbeza.

Kata orang; seorang pendidik tidak semestinya seorang guru tetapi seorang guru sudah pasti ia seorang pendidik. Maka adalah diharap kita sama-sama faham bahawa untuk menjadi seorang guru kerajaan sudah pasti kita perlu melalui suatu proses saringan dan latihan yang khusus yang telah ditetapkan oleh pihak berwajib tetapi untuk menjadi pendidik kita perlu pengiktirafan dari Yang Maha Esa.

Agama Islam menekankan bahawa setiap mereka yang mukallaf mesti menjadi pendidik sama ada pendidik yang yang besar atau menjadi pendidik yang kecil; kalau tak mampu mendidik orang lain maka jadilah pendidik kepada diri sendiri. Pandulah dan didiklah diri sendiri ke arah jalan yang baik dunia dan akhirat. Inilah harapan kita.

Justeru sebagai seorang guru kerajaan kita mempunyai amanah dan tanggungjawab sebagai seorang penitip ilmu di sekolah sebagai tanggungjawab wakdat kita dengan kerajaan dan dalam masa yang sama kita mempunyai amanah yang lebih besar dari Allah Subhanahua taala iaitu menjadi pendidik.

Kita lupakan kumpulan pendidik yang bukan guru kerajaan yang bertaburan itu; mari kita lihat pendidik di kalangan guru kerajaan yang sudah memang dalam masa yang sama seorang pendidik yang formal sifatnya.

Ooop banyak dah saya berleter... kita jumpa lain kali.

No comments:

Post a Comment