Monday, June 22, 2009

Pendidik ????

Hari ini kita bersua lagi.

Kata orang cakap lebih senang dari buat. Melihat lebih senang dari memikul. Inilah ibarat pepatah-pepatih kepada seorang guru/pendidik. Maka untuk menjadi seorang pendidik yang efektif ada bayak syaratnya.

Pendidik juga mestilah menjadi seorang yang berani menerima perubahan. Dia tak boleh cerewet dengan perubahan yang berlaku sebaliknya haruslah menjadi seorang yang amat suka menyahut cabaran dan perubahan. Inilah ciri yang mesti ada pada seorang pendidik.

Kita tahu, kita menerima skrol ijazah atau diploma sudah sekian lama, kita tahu kita sudah dilatih secara formal untuk menjadi guru sudah begitu lama dan kita juga tahu bahawa semua ilmu kemahiran yang kita terima ketika itu sudah ketinggalan zaman. Maka sebagai pendidik yang baik maka kita harus sentiasa mencari ilmu-ilmu baru berkait dengan bidang tugas kita khasnya dan ilmu lain amnya. Kita juga seharusnya tidak mempunyai rasa malu dan segan untuk menggali segala khazanah ilmu yang sentiasa terbentang di depan mata. Ambillah peluang yang tersedia itu dengan rasa sedar dan bersungguh kerana jika kita asyik berbangga dengan ilmu dan kemahiran masa lampau kita bimbang kita akan menjadi loncai yang akan hanyut dengan labu-labunya. Ingatlah jika kita asyik berbangga dengan apa yang kita ada sedangkan kita tidak bergerak bersama arus ilmu yang ada maka kemungkinan besar kewujudan kita pada sekarang dan masa depan sudah tidak relevan lagi. Dan pada ketika itu tidak hairanlah profesion kita akan dipertikai oleh banyak pihak.

Maa marilah kita menjadi seorang pendidik yang sentiasa menyahut cabaran semasa dengan gah dan berani. Mari kita buktikan bahawa dunia akan hambar tanpa kewujudan manusia yang bergelar guru/pendidik.

No comments:

Post a Comment