Monday, February 8, 2010

Gaji Oh Gaji

Salam Blogger n Salam 1Malaysia

"Polis Terima Gaji Baru" ; itulah salah sebuah tajuk akhbar tempatan sehari dua yang lepas. Kesannya????? Kesannya saya banyak menerima panggilan, e mail dan sms yang bertanya bagaimana polis dapat gaji baru? tetapi guru tak dapat. Maka pelbagai maki seranah yang saya terima. Ada maki, ada yang sumpah seranah dan ada juga yang ugut akan undi parti lawan bila PRU13 nanti.

Inilah lumrah. Ini adat orang kita, Kalau boleh, semua yang ada atas dunia dia mahu milik. Makna kata: kita tak boleh lihat orang lain dapat lebih dari dia. Itulah dunia.

Berbalik kepada cerita GAJI tadi.

Untuk makluman semua pihak ; tajuk akhbar itu hanya gimik sahaja, tak adapun yang diterima oleh para pak polis kita. Kata lain itu hanya cerita yang menyedapkan telinga sahaja. Perkara ini saya bertanya dan mendapat berita daripada Tuan Haji Basharudin sendiri di dalam Mesyuarat Majlis Bersama Kebangsaan (MBK) Bagi Kumpulan Pengurusan dan Profesional Dan untuk makluman juga, En Basharudin adalah orang yang bertanggungjawab ke atas semua jenis gaji sektor awam. Maklumlah dia ni Pengarah Bahagian Gaji dan Elaun di JPA. Maka semua skim dan syarat perkhidmatan di Malaysia ni dia maklum dan memang itu tanggungjawab dia.

Sebenarnya pak polis bukan dapat gaji baru atau kenaikan gaji. Cuma apa yang kerajaan bagi kepada pak polis ni ialah "kelulusan taraf lantik mereka diubah. Itupun hanya untuk Inspektor ke atas; yang tiga calit dan ke bawah tak dapat apa-apa.

Dengan kata lain, samalah yang dibuat kepada guru berpuluh tahun dulu di mana semua non grad diangkat kepada diploma tidak lagi bertaraf sijil. Inilah yang dilakukan oleh kerajaan kepada pak polis ni. Kaum guru dah lama dapat tapi polis hanya sekarang dapat dinaikkan kelulusan lantikan mereka kerana Inspektor dulu bertaraf diploma sekarang dan seterusnya ialah ijazah.

Saya harap kita faham dan berterima kasih kepada kerajaan.

No comments:

Post a Comment