Sunday, September 12, 2010


Sah !!!! Sosilawati Dibunuh

Sah. Dato Sosilawati mati dibunuh dan abu mayatnya dan tiga yang lain"dihambur" ke laut Morib. NG dan seluruh sahabat merakamkan ucapan takziah kepada semua keluarga yang terbabit. Semoga dapat bersabar dan tenang dalam menghadapi suasana yang sedih dan pilu ini. Kita faham ini merupakan suatu tragedi yang amat malang dan ia melibatkan kes yang boleh dianggap jenayah berprofail tinggi. Sekali lagi diucapkan takziah kepada semua yang terlibat.

Misteri kehilangan jutawan kejelitaan Dato Sosilawati sudah terjawab. Bagi NG, banyak pengajaran dan iktibar yang boleh kita fikirkan dan buat sempadan atau teladan daripada kejadian ini kerana ia bukan hanya sekadar sebuah kes kematian "ops sikap". Ia merupakan suatu insiden yang amat malang, yang memang sepatutnya tidak akan pernah berlaku di dalam sebuah masyarakat Islam yang sudah amat bertamadun.

Pertamanya, ingin NG ucapkan setinggi tahniah kepada semua pegawai Polis Diraja Malaysia yang telah berusaha dan bekerja keras bagi mempastikan misteri ini terbongkar. Sekali lagi NG ucapkan tahniah kepada polis kita. Terima kasih juga diucapkan kepada pihak yang menjaga keselamatan kerana telah menjalankan tugas dengan baik dan berkesan. Bagi NG sikap kita suka menuding jari dan selalu menyalahkan pihak polis harus kita kaji semula. Sebaliknya kita mestilah sentiasa menyokong dan memberi kerjasama kepada pihak berwajib bagi mempastikan keamanan dan keselamatan kita sentiasa terjamin. Sepatutnya kejayaan yang ditemapa ini kita iringi dengan merit dan janganlah kita sentiasa mencari kelemahan semata-mata. Memang kita akui polis juga ada melakukan kesilapan, maklumlah mereka juga manusia biasa yang sudah tentu kadangkala dikuasai oleh nafsu dan emosi. Mereka juga tidak sunyi sentiasa dihasut oleh nafsu dan syaitan yang sentiasa menggoda mereka. Namun kesilapan yang dilakukan ini boleh kita anggap sebagai isu terpencil dan hendaklan kita tangani bersama secara amat bijaksana. Tetapi dalam masa yang sama terlalu banyak sumbangan dan kecemerlangan yang telah pihak polis sumbangkan, tetapi kita tidak suka memberi merit dan respon yang baik kepada mereka. Maka marilah kita ubah sedikit persepsi dan pandangan kita agar kita sentiasa positif di dalam membuat andaian dan penilaian. Tahniah kepada semua pegawai keselamatan.

Perkara kedua yang boleh kita ambil iktibar dan pandangan dari tragedi malang ini ialah: inilah dunia sekarang. Kita tidak boleh alpa dan percaya kepada sesiapapun kecuali diri sendiri dan Agama Islam. Diri kita dan agama kita tidak akan pernah sama sekali menipu kita. Seperti yang disebut tadi, ini merupakan kes jenayah yang berprofail tinggi yang mungkin boleh kita samakan dengan yang pernah terjadi di Ulu Dong, Raub satu ketika dulu (itupun jika berita ini benar). Ia melibatkan orang-orang yang amat tinggi status dan kedudukannya. Mereka yang telah terlibat, sama ada mangsa atau pemangsa sebenarnya telah diiktiraf oleh negara. Mereka telah diberi gelaran dan darjat kedudukan yang tinggi oleh DYMM Raja atau Yang Dipertuan Agong. Mereka ini telah dinobat sebagai orang bergelar di dalam masyarakat dan negara. Dan mereka ini sepatutnya mestilah amat mengetahui kedudukan dan peranan yang perlu mereka mainkan selaras dengan pengiktirafan yang disandang. Selain itu mereka yang terlibat ini bukanlah calang-calang ilmu pengetahuan dan pengalamannya. Taraf ilmu yang mereka miliki dan pengalaman yang mereka lalui amat sukar dicabar oleh orang biasa. Pendek kata mereka yang terlibat ini merupakan antah di dalam beras; bukan senang untuk kita cari. Kehadiran merekan di dalam msyarakat, merupakan suatu kebanggaan kepada kita semua yang mungkin akan menjadi mercu tanda kalaupun bukan sebagai idola. Itulah ciri dan sifat yang ada pada mereka yang terlibat ini.

Namun kenapakah insiden dan tragedi ini boleh terjadi? Sama-samalah kita renung dan fikirkan.


2 comments:

  1. SALAM,
    APAPUN TAHZIAH DAN ALFATIHAH.

    ReplyDelete
  2. Pak NG

    Selamat Bercuti sebelum Bersara diucapkan pada Bapak Pak Lurah Anuar Ibrahim a.k.a NG! Tindakan yg baik dan mendasari prinsip Pak Lurah!

    ReplyDelete