Wednesday, June 23, 2010

SELAMAT BERTEMU KEMBALI

Salam 1Malaysia. Salam blogger.

Hampir dua puluh hari NG tidak membuat posting di Nyiurgading. Maka ramailah sahabat yang sms dan e mail kepada NG bertanya khabar kepada NG. Ada juga berasa bimbang dan risau dengan status kesihatan NG yang menyebabkan NG telah menyepi begitu lama.

Sesungguhnya NG amat berterima kasih kepada semua sahabat yang sentiasa bertanya khabar, mengambil berat dan mengirim salam kepada NG. Semoga Allah jua membalas segala niat dan amalan baik para sahabat sekalian.

Sebenarnya NG tidak ada sebarang masalah; sama ada daripada segi fizikal apatah lagi mental. Untuk makluman bersama, pada minggu lepas NG telah berjumpa pakar kesihatan di Kuala Lumpur untuk membuat "medical check up". Jangan risau, ini merupakan amalan biasa NG kerana setiap tahun NG mesti membuat MC untuk mengetahui status kesihatan NG. Ini sudah lama NG amalkan kerana Pekeliling berkaitan sebenarnya telah lama dikeluarkan oleh pihak JPA. Biarlah kita belanja sedikit wang untuk mempastikan status kesihatan kita sentiasa berada pada tahap yang baik. Dan hasil pemeriksaan tersebut, NG amat bersyukur kerana Allah masih menganugerahkan status kesihatan yang amat baik kepada NG. Kedudukan taraf metabolisma NG berada tiga tahun lebih muda daripada umur sebenar NG. Kata pakar tersebut, ini jarang berlaku kerana yang selalu berlaku ialah sebaliknya. Begitu juga dengan taraf organ penting seperti jantung, buah pinggang, hati dan lain-lainnya masih sihat wal afiat. Selain itu kandungan gula dan lemak di dalam darah masih lagi terkawal. Al hamddulillah.

Sekali lagi NG nak tegaskan pemeriksaan kesihatan yang NG buat itu tidak ada kena mengena dengan sebarang isu atau peristiwa yang berlaku sebaliknya ia adalah amalan biasa NG sejak berpulluh tahun lagi. Ini kerana NG berpegang kepada mencegah lebih baik daripada mengubat apatah lagi kalau sudah parah. Maka NG mengambil kesempatan ini menyeru kepada semua sahabat agar sentiasa menjaga tahap kesihatan diri masing-masing kerana sekali kita terkena sebarang penyakit kronik; amat sukar diubati dan sudah barang tentu memakan belanja yang sangat tinggi.

NG tidaklah berhajat membawa sebarang isu atau mengupas sebarang topik di dalam posting kali ini. Cukuplah sekadar menyampaikan rasa terhutang budi NG kepada semua rakan dan sahabat yang sentiasa memberi sokongan kepada NG walau di dalam keadaan apa sekalipun. Terima kasih sekali lagi dari NG. Inlah harapan NG kepada semua agar kita sentiasa bersatu padu baik di dalam apa jua situasi. Janganlah kita bersikap seperti enau di dalam belukar yang sentiasa memijak kepala kawan untuk mendapatkan habuan yang lebih untuk diri sendiri. Sebaliknya marilah kita menjadi seperti aur dengan tebing yang sentiasa saling membantu walau di dalam apa situasipun. Dan kita jangan lupa pesanan orang tua; lidi kalau sebatang memang mudah diperkotak katikkan tetapi jika ia diberkas erat banyak tugas dan fungsinya.

Insya Allah di dalam posting yang akan datang NG akan menyentuh beberapa isu atau topik penting yang berkait dengan PENDIDIKAN di Malaysia. Bagi NG, Dunia Pendidikan Negara sekarang amat memerlukan para guru yang sanggup berjuang untuk kepentingan Agama, Bangsa dan Negara bukannya guru yang hanya mementingkan kedudukan dan pangkat semata-mata kerana guru adalah ARKITEK BANGSA.

3 comments:

  1. Salam...

    Come on NG teruskan posting dan highlightkan sesuatu isu kerana pada perasaan saya posting anda kali ini terasa begitu lesu dan tiada jiwa...

    Sori...tapi cuba anda fikir-fikirkan.
    TQ.

    ReplyDelete
  2. Mu tulis molek sikit jangan main abah ko gapo ko, bia cerdik sikit kalu nok tulih.

    ReplyDelete