Enam tahun lepas Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) telah diperkenalkan di dalam sistem pendidikan kita. Maka pelbagai perubahan yang baru lagi drastik telah dilaku dan berlaku di dalam sistem pendidikan kita. Pelaksanaan PPSMI ini telah banyak merobah sistem pendidikan kita yang pada masa yang sama sebenarnya kita masih bermazhab Dasar Pelajaran Kebangsaan.
Enam tahun lepas; ramai yang terpinga-pinga apabila Perdana Menteri pada ketika itu mengumumkan bahawa pengajaran matapelajaran sains dan matematik akan menggunakan Bahasa Inggeris. Para guru mula bertanya sesama sendiri dan para pejuang bahasa berbisik sesama mereka. Akhirnya PPSMI telah diisytiharkan dengan resminya. Maka ramailah rakan rakan guru yang telah di"modified" dengan pelbagai cara dan gaya yang akhirnya mereka terpaksa mengajar sains dan matematik di dalam Bahasa Inggeris walaupun kata mereka, mereka masih belum bersedia. Di samping itu, seperti kita tahu kerajaan telah menghabiskan wang begitu banyak demi menjayakan PPSMI ini seperti untuk menukar buku yang pada ketika msih di dalam Bahasa Melayu ke Bahasa Inggeris, menyediakan peralatan dan prasarana yang canggih lagi update, sewa hotel untuk kursus para guru dan sebagainya. Kita bangga kerajaan amat tidak kedekut dengan pelajaran anak-anak kita. Maka berjalanlah PPSMI selama satu pusingan - enam tahun. Maka semua anak kita yang berada di sekolah telah melalui PPSMI dalam satu kitaran dari Tahun Satu hingga Tingkatan Enam.
Jom kita tengok senario kontra pula. ( Kebetulan semasa saya menulis ni saya ada di Utara ) Sejak tiga tahun lepas mulalah kedengaran sumbang dari pelbagai pihak. Mereka dah mula minta kerajaan kembali ke pangkal jalan. Mereka kata PPSMI gagal mencapai cita-cita dan matlamat. PPSMI pula dituduh telah menjarakkan lagi anak-anak kita antara bandar dan luar bandar walaupun kerajaan telah menyediakan pelbagai kemudahan yang tidak ada di negara yang sewaktu dengan kita. Tentangan demi tentangan telah dibuat oleh pelbagai pihak termasuklah pelbagai NGO dan parti politik. Akhirnya pihak Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah mengadakan pelbagai siri perbincangan meja bulat bagi mendapatkan buah fikiran dari pelbagai pihak bagi KPM sendiri membuat kesimpulan berkait PPSMI.
Dan dua hari lepas sebaik saja Kabinet Malaysia ditaklimatkan oleh YAB Tan Sri Mohyidin, Menteri Pelajaran Malaysia berkait PPSMI beliau terus membuat pengumuman status PPSMI. Maka riwayat PPSMI telah berakhir. Tamatlah sebuah episod teka teki dan sebuah kekeliruan itu.
Memang kita rasa terharu dengan pengumuman itu, maklumlah kita dah lama bersama. Tidur bangun; makan minum; susah senang kita bersama, alih-alih PPSMI ditamatkan. Memang ia amat menhgarukan.
Maka hari sebuah episod baru menjelma pula yang sudah tentu menjadi sebuah kekeliruan dan teka teki baru di kalangan masyarakat khasnya masyarakat guru. Mereka tertanya-tanya ke mana pula bahtera pendidikan akan di tala? Bagaimana pula perjalanan bahtera ini nak meneruskan pengembaraan? Jenis apakah badai dan ombak yang para guru akan harungi?
Pelbagai suara dan idea baru telah mula terbisik ke telinga rakyat jelata. Suara ini sebenarnya suara besar yang kalau tak ditangani dengan baik dah tentu akan menjadi sebuah projek mimpi yang akhirnya kita akan mengigau bersama.
Maka adalah amat diharapkan, janganlah anak-anak kita yang suci bersih itu dijadikan tikus putih yang dibela untuk dibuat pelbagai ujian; kerana kita bimbang jika terlalu banyak dibuat ujian anak-anak akan tempang selepas mereka keluar persekolahan nanti.
Kalau kita nak bagi penawar kepada anak-anak kita biarlah ia sejenis ubat yang memang sudah eshtablish dan dah tanggung diuji; jangan pakai tangkap muat. Dan janganlah amalkan pepatah Sekali Air Bah maka Pantainya Juga Kena Ikut Berubah. Kalau nak berubahpun rancang dan ujilah dulu; jika ia memang sesuatu yang mantap dan tak kalah diuji barulah kita laksanakan.
Satu lagi hal yang nak saya lontarkan di sini; amat jarang mungkin tak ada langsung seekor ayam boleh membela seekor itik yang akan menjadi itik seitik-itiknya. Yang lazimnya jika ayam yang menjaga itik sudah tentu sedikit sebanyak perangai ayam itu terpalik kepada itik yang dijaganya. Kesimpulannya kalau nak urus ayam biarlah ayam yang mengurusnya dan kalau nak urus itik biarlah itik yang mengurusnya. Maksudnya hanya jauhari yang kenal manikan. Harapan kita ambillah pendapat semua pihak khasnya yang pakar di dalam pendidikan jika kita ingin berjaya kerana seperti kata YAB Dato' Sri Najib sekarang bukanya zaman goverment knows everything. Turunlah ke bawah, tanyalah pada yang hak dan jangan berandai di dalam semua hal. Maka janganlah teori try and erorr kita gunakan jika kita ingin bangunkan sebuah negara bangsa.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment